Tuesday, January 6, 2015

Teknik penyoalan melalui kaedah montessori bagi aktiviti masakan mudah untuk anak-anak

Kaedah montessori adalah salah satu kaedah yang amat digemari oleh ibu bapa masa kini. Kaedah ini sesuai digunakan bagi kanak-kanak di dalam lingkungan usia 2-6 tahun.

Hari ini saya minta Aleesya untuk menolong saya masak di dapur sementara iman pula menyiapkan jahitan yang saya berikan sebelum ini. Saya memilih masakan cokodok bagi meransang aktiviti psikomotor memandangkan ini merupakan makanan kegemaran aleesya.

Perkara pertama yang saya lakukan adalah membuang kulit pisang dan saya minta aleesya untuk melenyek pisang.  Aktiviti ini dapat menguatkan pergerakan tangan kanak-kanak. Sewaktu melenyek pisang saya terangkan kepada aleesya tentang proses membuat cokodok dan saya selang selikan dengan soalan mudah. Berikut adalah perbualan di antara saya dan aleesya.

Me: selepas ini agak-agak kak cik (panggilan untuk aleesya) bahan apa yang kita perlu masukkan pula?

Aleesya: tak tahu

Sebagai ibu, kita perlu mendorong agar dia boleh berfikir dan  boleh memberi jawapan.

Me: ok. Mama nak tanya. Kalau kita nak masak kek kita perlukan bahan apa?

Aleesya: geleng kepala.

Me: bahan tu berwarna putih

Aleesya: tak tau la mama.

Me: tepung

Pada akhirnya, kita bolehlah memberi jawapan setelah menyatakan ciri-ciri yang dikehendaki. Seterusnya:

Me: selepas ini kita perlu jadikan tepung dan pisang ni jadi cair. Jadi apa yang perlu kita tambah kak cik?

Aleesya: hmmmm

Me: air.

Soalan seterusnya:

Me: selepas ini kita kena jadikan bahan cokodok ni lembut. Jadi kita perlu letak sebiji telur. Errr.. telur tadi untuk apa kak cik?

Aleesya: lembut

Me: bagaimana kita nak jadikan bahan cokodok ni manis?

Aleesya: taruh garam.

Me: kalau kita nak bahan ni manis kena taruh gula. Garam untuk jadi masin.

Me: ok sekarang kita perlu tambah lagi satu bahan supaya cokodok ni menjadi masin. Kita kena letak apa?

Aleesya: garam

Sewaktu proses mengadun bahan, kita bolehlah bertanya soalan seperti ini

Me: cuba aleesya terangkan semula pada mama bagaimana kita nak sediakan bahan untuk membuat cokodok.

Tidak dinafikan aleesya masih belum mampu menyatakan mengikut turutan. Namun demikian, dia berjaya menyatakan apa yang perlu dibuat dengan ransangan dan panduan daripada saya.














0 comments:

Harry Potter muslim for fancy dress competition

My daughter took part in a fancy dress competition. I did not buy the costume nor borrow it from somewhere. Eventually, we used what we foun...